FAQ
Mest vanlige spørsmål
  • Hvor mye koster en jobbannonse?
  • Hvordan kan Ekspressannonse hjelpe meg å identifisere ukvalifiserte kandidater?
  • Hvorfor kan jeg ikke logge inn?
  • Jeg vet ikke i hvilken kategori jeg skal plassere jobben min. Hva skal jeg gjøre?
  • Hvordan endrer jeg passordet mitt?
  • Hvordan kan jeg publisere en landsdekkende annonse?
  • Jeg har publisert annonsen min. Hvorfor finner jeg den ikke på nettet?
  • Hvorfor vil jeg publisere min stillingsannonse på flere kategorier og Regioner?
  • Hvordan tar jeg av en annonse?
  • Hvordan utføres søkeords-matching?
  • Hva indikerer Status?


  • Alle spørsmål

    Vedlikehold av konto
    Stillingsannonser
    CV søk
    Prosjekter
    Feilsøking

    Vedlikehold av konto
    Q: Hvorfor kan jeg ikke logge inn? Top
    A: Prøv å gjøre følgende feilsøking:
    • Hvis du ikke får logget inn, bør du først undersøke om du bruker korrekt brukernavn og passord.
    • Forsikre deg om at du klikker på Arbeidsgiver logg inn øverst til høyre på Monsters hjemmeside, og ikke Mitt monster logg inn for jobbsøkere.
    • Hvis du har glemt ditt brukernavn, kan du alternativt bruke den e-post adressen som kontoen er koblet opp mot i stedet for brukernavnet for å logge inn.
    • Glemt passordet ditt?
    For ytterligere assistanse, ring Monster på +46 8 506 523 00.

    Q: Hvordan endrer jeg passordet mitt? Top
    A: Du kan endre passordet ditt på følgende måte:
    1. Klikk Min konto i menyen øverst.
    2. På informasjonssiden din klikker du Endre passord i kontoinnehavers informasjonsseksjon.
    3. Fyll ut feltene som kommer frem i vinduet Endre passord.Merk: Dette vinduet åpner som en pop-up, og det er mulig du må slå av eventuell software som blokkerer slike vinduer.
    4. Klikk Endre passord.

    Q: Hvordan kan jeg endre bedriftsnavnet som kommer frem på annonsene mine? Top
    A: Du kan endre ditt bedriftsnavn ved å sende en e-post til member.service@monster.no. Det er viktig at du opplyser både om ditt tidligere og nye bedriftsnavn, navnet ditt, og brukernavnet. Vi oppdaterer kontoinformasjonen din i systemet vårt på siden vår og i alle dine annonser i løpet av 48-72 timer etter at vi har mottatt mailen din.

    Q: Hvordan kan jeg oppdatere brukerinformasjon eller profil på min konto? Top
    A: Du kan oppdatere informasjonen din ved å klikke Min konto i menylinjen.

    Q: Hvordan kan jeg oppdatere bedriftsinformasjon eller profil på min konto? Top
    A: Du kan oppdater informasjonen ved å klikke på Min Konto på verktøylinjen øverst.

    Q: Hva er ekspress Utsjekking? Top
    A: Når du kjøper på Monster og betaler med ditt kredittkort, har du muligheten til å lagre informasjon om din transaksjon /trykk "lagre for videre bruk"). Når du gjør dette muliggjør du Ekspress Utsjekking for fremtidige kjøp. Ekspress Utsjekking er en tidsbesparende metode som velger det senest brukte kredittkortet som det foretrukne for videre betaling. Du kan til en hver tid deaktivere eller endre din Ekspress Utsjekking under "Administrasjon" på din side.

    Q: Hvordan styrer jeg Ekspress Utsjekking? Top
    A: Du kan endre eller koble ut kredittkortet assosiert med valgmuligheten Ekspress Utsjekking på kontosiden, under betalingsmuligheter.


    Stillingsannonser
    Q: Hvor mye koster en jobbannonse? Top
    A: Kostnaden av en stillingspublisering er generelt påvirket av områdene det annonseres i, og mengden stillingsannonser som blir kjøpt. Spesielle tilbud kan også påvirke prisen. Du har en mulighet til å forhåndsvise den totale prisen før publisering av en stilling, eller opprette en samling av dine annonsekjøp

    Q: Hvordan kan Ekspressannonse hjelpe meg å identifisere ukvalifiserte kandidater? Top
    A: Ekspressannonse har en sammenligningsfunksjon som hjelper deg å sortere søknader fra kvalifiserte og ukvalifiserte kandidater basert på om de oppfyller fire kriterier i dine annonser: Arbeidstillatelse, Avstand fra arbeidssted, Utdannelsesnivå og Karrierenivå. Dersom en kandidat ikke kvalifiserer etter dine kriterier, vil emnelinjen i svarmailen vise MonsterCV – Ikke kvalifisert #123456 Stillingstittel. Emnelinjen vil kun identifisere det første kriteriet som ikke er oppfylt.

    Q: Hvorfor bør jeg fjerne e-post- og webområde-linker fra annonsen min? Top
    A: Publiser en annonse har verktøy som automatisk hjelper deg å sortere kvalifiserte og ikke-kvalifiserte søkere basert på om de oppfyller fire av dine kriterier: Arbeidstillatelse, Avstand fra arbeidssted, Utdanningsnivå og Karrierenivå. Hvis en kandidat som søker online ikke oppfyller dine kriterier, vil emnefeltet i e-post svaret lyde Monster CV oppfyller ikke kriteriet #123456 Stillingstittel. Emnefeltet vil kun opplyse om det første kriteriet CV’en ikke oppfylte.

    Q: Vil jeg kunne se alle kandidatene som søker på jobben? Top
    A: Ja, alle søknader fra kandidater vil bli sendt til den riktige søkelisten, og din e-post adresse. Hvis en kandidat ikke oppfyller kriteriene for stillingen, vil emnefeltet opplyse om hvilke kriterier som ikke ble oppfylt, og kandidaten vil bli rangert og markert med Automatisk avslått i din søkeliste.

    Q: Vil samsvarsfunksjonen rangere e-postsvarene i tråd med antall kriterier kandidatene klarte eller ikke klarte å oppfylle? Top
    A: Nei, denne funksjonen identifiserer kriterier som ikke oppfylles, i følgende rekkefølge: 1) Arbeidstillatelse, 2) Avstand fra jobbplasseringens postnummer, 3) Minimum utdanningsnivå og 4) Minimum karrierenivå. (Hvis for eksempel kandidaten ikke oppfyller kriteriene for arbeidstillatelse, blir ingen andre samsvar kontrollert.)

    Q: Vet jobbkandidatene at disse kriteriene blir undersøkt og identifisert i e-postmeldinger? Top
    A: Nei. Jobbkandidater bruker Monsters Søk online og skriver inn profildata som gjelder for dem, inkludert adresse, status for arbeidstillatelse, utdanning og karrierenivå. Disse feltene blir automatisk en del av kandidatens profil, ikke en del av et utvelgelsesspørreskjema.

    Q: Hvordan fungerer søket etter arbeidstillatelse? Top
    A: Når du angir godkjenningsland, blir jobbkandidaten bedt om å oppgi status for arbeidstillatelse i Monsters Søk online-prosess. Deretter blir dine kriterier og jobbkandidatens svar sammenlignet for å se etter treff. Hvis det ikke er noe treff, blir kandidaten identifisert som Oppfyller ikke Arbeidstillatelse-kriteriene på e-postmeldingens emnelinje.

    Q: Hvordan fungerer søket etter Minimum utdanningsnivå? Top
    A: Alle kandidater som bruker Monsters Søk online-prosess, vil bli bedt om å angi utdanningsnivå. Når du velger et utdanningsnivå, blir dette sammenlignet med kandidatkriteriene for å finne treff. De som ikke oppfyller minimumskravet eller høyere, blir identifisert som Oppfyller ikke utdanningsnivå-kravet i e-postmeldingens emnelinje.
    • Videregående skole eller tilsvarende: Bestått eksamen artium eller tilsvarende.
    • Sertifisering: Fullført et studieprogram med sertifisering i et gitt fag (f.eks. MCSE, Java etc.):
    • Yrkesutdanning: Fullført utdannelse innen en et fag rettet mot en bransje (f.eks. mekanikk, elektro, tømring etc.)
    • Noen universitetsklasser (vekttall) fullført: Fullført enkeltkurs og tatt vekttall i regi av en høyskole/universitet, uten å ha oppnådd en fullført utdannelse.
    • Ett til toårig universitets-/høyskoleutdannelse: Fullført lavere grads studier og oppnådd en grad som f.eks. ettårig bedriftsøkonomi, toårig økonomiadministrasjon ved en godkjent institusjon.
    • Bachelor grad: Fullført lavere grads studier og oppnådd en 3-4 års grad (f.eks. cand. mag., BA, siviløkonom, etc.) ved en godkjent institusjon.
    • Mastergrad: Fullført høyere grads studier og oppnådd en mastergrad som MBA eller hovedfag ved en godkjent institusjon.
    • Doktorgrad: Oppnådd en doktorgrad ved en godkjent institusjon
    • Profesjonsutdannelse: Oppnådd en profesjonstittel som lege, tannlege, advokat, psykolog etc. ved en godkjent institusjon.

    Q: Hvordan fungerer søket etter karrierenivå? Top
    A: Alle kandidater som bruker Monsters Søk online-prosess, må indikere sitt karrierenivå. Når et karrierenivå angis, blir dette sammenlignet med søkerkriteriene for å finne en treff. De som ikke oppfyller minimumskravet eller høyere, blir identifisert som "Oppfyller ikke Karrierenivå-kriteriet" på e-postmeldingens emnelinje.

    Q: Hvorfor vil jeg publisere min stillingsannonse på flere kategorier og Regioner? Top
    A: Fordi jobbsøkere søker i flere relevante kategorier og nærliggende regioner, vil dette gi en økt respons og flere potensielle jobbsøkere finner din annonse.

    Q: Jeg vet ikke i hvilken kategori jeg skal plassere jobben min. Hva skal jeg gjøre? Top
    A: Du kan finne ut hvilken kategori som passer for din jobb ved å søke gjennom flere kategorier på området for å se hvor andre arbeidsgivere annonserer lignende jobber.

    Q: Jeg har publisert annonsen min. Hvorfor finner jeg den ikke på nettet? Top
    A: Tekniske begrensninger medfører at det noen ganger oppstår en forsinkelse før annonsen din ligger live på siden. Det kan og være lurt å undersøke systemet for detaljer omkring hvor stor forsinkelsen kan være. I tillegg til dette bør du sjekke om hvorvidt dine søkekriterier er tilpasset de kriteriene du valgte da du publiserte annonsen.

    Q: Hva kan jeg gjøre dersom jeg ikke vil vise noen e-postadresse i annonsen min? Top
    A: Feltet for e-post er obligatorisk i en stillingsannonse, uavhengig om du bruker søk online funksjonen. For å hindre at e-post adressen er synlig i annonsen kan du i feltet hvor du velger Foretrukket kontaktmåte velge å gjøre stillingen konfidensiell, ved å fjerne merkingen ved siden av feltet for e-post. Forsikre deg også om at din e-post adresse ikke er oppgitt noe sted i annonseteksten. Husk at du har muligheten til å se en forhåndsvisning av stillingsannonsen før du publiserer, slik at du kan forsikre deg om at din e-post adresse ikke er synlig.

    Q: Hvorfor vises bedriftsinformasjon i den konfidensielle annonsen min? Top
    A: Når du velger å gjøre en annonse konfidensiell, må du forsikre deg om at du velger Jeg ønsker å gjøre denne annonsen konfidensiell i feltet der du velger foretrukket kontaktmåte. Du bør og forsikre deg om at du ikke oppgir informasjon om bedriften i selve annonseteksten. Husk at du har muligheten til å se en forhåndsvisning av stillingsannonsen før du publiserer, slik at du kan forsikre deg om at kun den informasjonen du ønsker å oppgi er synlig. Merk: Når du velger å gjøre en stillingsannonse konfidensiell må du huske å gi jobbsøkere en mulighet til å søke på stillingsannonsen din, for eksempel Søk online.

    Q: Hvordan kan jeg publisere en landsdekkende annonse? Top
    A: Du kan ikke lage en stillingsannonse som kommer opp i alle søkeområder i hele landet. Du kan imidlertid velge flere søkeområder (for et lite tillegg i prisen). Du kan og skrive hele landet i stedsfeltet. Din stillingsannonse vil på den måten komme opp i søk i de områder du har valgt, og hele landet vil stå som område i stedet for et stedsnavn.

    Q: Hvor lenge ligger annonsen min på nettet? Top
    A: De fleste stillingsannonser er aktive i 60 dager. Du kan imidlertid velge å fjerne annonsen manuelt når du selv ønsker.

    Q: Annonsen min fikk god respons i begynnelsen, men nå får jeg veldig få CV'er. Er noe galt? Top
    A: For å øke responsen på annonsen din, kan du inkludere søkeord som hjelper kandidatene å finne stillingsannonsen din. Endre kategori kan også forbedre responsen. Du bør også kontrollere at e-post adressen fungerer. Alle disse endringene kan gjøres kostnadsfritt.

    Q: Hvordan setter jeg inn et autosvarbrev i stillingsannonsen? Top
    A: Når du annonserer en stilling, kan du legge ved et autosvarbrev som blir sendt til jobbsøkere som søker på stillingsannonsen via Monsters funksjon for onlinesøknad. Du kan enten velge et brev fra Biblioteket eller opprette et nytt brev. Hvis du velger et eksisterende brev, kan du sende det som det er, eller tilpasse det til stillingsannonsen. Hvis du oppretter et nytt brev eller oppdaterer et eksisterende brev, kan du lagre det for fremtidig bruk ved å fylle ut delen Kopier brev til Bibliotek.

    Du kan også legge til et autosvarbrev i stillingsannonsen etter at stillingen er annonsert. Klikk redigeringskoblingen som er knyttet til annonsen på administrasjonssiden for stillingsannonser, og klikk deretter kategorien Autosvar. Deretter kan du velge et eksisterende brev eller opprette et nytt brev som skal legges ved annonsen. Du kan også stoppe utsendingen av et brev som er lagt ved en stillingsannonse på denne siden.

    Q: Why do I have to choose whether to publish my vacancy EU-wide? Top
    A: It is the employer’s decision whether to publish a vacancy EU-wide. By giving your consent, you can have your vacancy advertised through the European Public Employment Services (EURES) portal. You may wish to think about the skills and competence requirements related to the vacancy and whether there are suitable local candidates before publishing EU-wide. You will be able to change your decision about where you advertise the vacancy at a later stage if you wish.

    Q: Hvordan redigerer jeg en annonse? Top
    A: Fra siden for administrering av annonser kan du klikke på redigeringslinken ved siden av hver enkelt annonse for å redigere innholdet i denne filen.

    Q: Hvordan tar jeg av en annonse? Top
    A: Under Administrere annonser, klikker du linken Fjerne for den aktuelle annonsen.

    Q: Hvordan fornyer jeg en annonse eller gir den en ny dato? Top
    A: Via siden Administrere annonser kan du, ved å klikke linken Fornye i forbindelse med annonsen, fornye annonsen i 60 dager fra denne datoen.

    Q: Dersom jeg ansetter i en stilling før de 60 dagene er brukt opp, kan jeg bruke resten av tiden på en annen stillingsannonse? Top
    A: Nei. Din annonse er tilgjengelig i 60 dager for den opprinnelige stillingsbeskrivelsen.

    Q: Hvordan finner jeg en gammel annonse? Top
    A: Du kan finne gamle annonser på siden Administrere annonser, enten under fanen Utgåtte eller Arkiverte.


    CV søk
    Q: Hvordan endrer jeg innstillingene på CV-søk og søkeresultat? Top
    A: Du kan endre innstillingene dine ved å klikke Endre mine innstillinger på siden for CV-søk eller CV-søk resultater, eller ved å klikke Min konto i menylinjen og så klikke ønskete preferanser på den siden.

    Q: Hvordan utføres søkeords-matching? Top
    A: Søkeordsmatchen er basert på de søketermene (søkeord eller fraser) som du oppgir på søkesiden blant andre kriterier. CV'er flyttes oppover på listen hvis de har: 1) Flere tilfeller av søketermene oppgitt. 2) Søketermer som opptrer i relativt få andre CV-er. 3) Søketermer nær hverandre i CV-teksten. CV'er som har de omvendte kvalitetene flyttes ned eller ut av listen.

    Q: Hva indikerer Status? Top
    A: Status er stadiet i ansettelsesprosessen som Jobbsøker befinner seg i for øyeblikket. Valgene inkluderer Mottatt søknad, Mottatt CV, Screening per telefon, Intervju HR, Intervju avdeling, Tilbud, og Ansatt.

    Q: Når jeg søker etter CV'er får jeg følgende feil: Du har ikke gyldige lisenser for denne funksjonen. Hva betyr denne feilen? Top
    A: Denne meldingen kommer frem når du ikke logger ut av kontoen på riktig måte. Vi anbefaler at du bruker Logg ut knappen oppe i høyre hjørne av skjermbildet. Dersom du lukker nettleseren din uten å logge ut av systemet, vil systemet tro at du fremdeles er aktiv og ikke la deg logge inn på nytt.

    Denne meldingen vil også komme frem når en annen bruker er innlogget på din konto og bruker CVsøkfunksjonen.

    For å logge inn igjen må du enten vente til systemet timer ut, eller ringe en Member Service representant for å resette dine lisenser.


    For ytterligere assistanse, ring Monster på +46 8 506 523 00.


    Q: Hva er CV-visninger og hvordan telles de? Top
    A: Hver gang en bruker ser på en CV eller utfører en aktivitet på en CV utenfor et prosjekt, teller det en CV-visning. Visninger og aktiviteter utført på CV'er i et prosjekt teller ikke mot visningsbeholdningen. For å minimere antall visninger du bruker, anbefaler vi at du legger CV'ene til et prosjekt og utfører aktiviteter på dem fra det prosjektet.
    Du kan se antall CV visninger fra historikk siden på Min konto siden.

    Q: Hvordan finner jeg en CV etter CVnummer eller kandidatens navn? Top
    A: For å finne en CV etter CVnummer:
    1. Gå til Enkelt CV-søk eller Detaljert CV-søk.
    2. Endre Vis CV'er som er registrete til Alle CV'er.
    3. Skriv inn CVnummeret i søkeordfeltet.
    4. Klikk Søk og systemet vil finne og vise CV'en.
    For å finne en CV etter kandidatens navn:
    1. Endre Vis CV'er som er registrete til Alle CV'er.
    2. Skriv inn kandidatens navn i søkeordfeltet.
    3. Klikk Søk og systemet vil finne og vise CV'en.

      Q: Hva betyr de forskjellige gradene (utdanningsnivåene)? Top
      A:
      • Videregående skole eller tilsvarende: Bestått eksamen artium eller tilsvarende.
      • Sertifisering: Fullført et studieprogram med sertifisering i et gitt fag (f.eks. MCSE, Java etc.):
      • Yrkesutdanning: Fullført utdannelse innen en et fag rettet mot en bransje (f.eks. mekanikk, elektro, tømring etc.)
      • Noen universitetsklasser (vekttall) fullført: Fullført enkeltkurs og tatt vekttall i regi av en høyskole/universitet, uten å ha oppnådd en fullført utdannelse.
      • Ett til toårig universitets-/høyskoleutdannelse: Fullført lavere grads studier og oppnådd en grad som f.eks. ettårig bedriftsøkonomi, toårig økonomiadministrasjon ved en godkjent institusjon.
      • Bachelor grad: Fullført lavere grads studier og oppnådd en 3-4 års grad (f.eks. cand. mag., BA, siviløkonom, etc.) ved en godkjent institusjon.
      • Mastergrad: Fullført høyere grads studier og oppnådd en mastergrad som MBA eller hovedfag ved en godkjent institusjon.
      • Doktorgrad: Oppnådd en doktorgrad ved en godkjent institusjon
      • Profesjonsutdannelse: Oppnådd en profesjonstittel som lege, tannlege, advokat, psykolog etc. ved en godkjent institusjon.

      Q: Har dere eksempler på søkeordkombinasjoner? Top
      A: Du kan bruke s.k. Boolean Operators når du søker etter CV'er i Monsters CV-database. Dette er ord som for eksempel OG, ELLER, OG IKKE, som du kan bruke i søket. Maler og eksempler på CV søk er også tilgjengelig i hjelpefilene.
      Hvis du trenger mer hjelp, kan du ringe kundeservice på +46 8 506 523 00.

      Q: Hvordan sender jeg brev til kandidater? Top
      A: Hvis du vil sende et brev til en kandidat, klikker du kandidatens navn på siden for administrasjon av kandidater. Dermed går du til kandidatens CV. Nå klikker du koblingen Send et brev som finnes over kandidatens CV. Deretter kan du enten velge et brev fra Bibliotek eller opprette et nytt brev som skal sendes til kandidaten. Hvis du velger et eksisterende brev, kan du sende det som det er, eller tilpasse det slik du ønsker. Hvis du oppretter et nytt brev eller oppdaterer et eksisterende brev, kan du lagre det for fremtidig bruk ved å fylle ut delen Kopier brev til Bibliotek.


      Prosjekter
      Q: Hvordan kopierer jeg en stillingsannonse? Top
      A: Fra siden som lar deg forvalte eller forhåndsvise stillingsannonser kan du klikke på kopierings-linken. Dette lager en kopi av hele innholdet i stillingsannonsen til en ny annonse.

      Q: Hvordan kan jeg videresende flere CV’er? Top
      A: Velg alle CV’er du ønsker å videresende ved å merke av boksen til venstre for hver enkelt CV. Så velger du Videresend CV fra menyen, og velger Send. Du blir spurt om å oppgi hvilke e-post adresser du ønsker å sende CV’ene til.

      Q: Hvordan sletter jeg CV'er fra et prosjekt, eller sletter hele prosjektet? Top
      A: Du kan ikke slette CV’er eller mapper. For å skjule CV’er eller mapper fra visningen, bruk filter funksjonen for å tilpasse din visning. Du kan for eksempel rangere noen CV’er som Avslått slik at du enkelt kan filtrere disse vekk.


      Feilsøking
      Q: Hvilke nettlesere støttes av Monster? Top
      A: Monster støtter følgende nettlesere (og operativsystem). For å bruke Monsters nettside for arbeidsgivere optimalt, anbefaler vi at du bruker en støttet nettleser. Hvis du bruker en nettleser som ikke støttes, oppgrader nettleseren eller ta kontakt med IT-avdelingen for å få hjelp.

      Windows OS

      • Internet Explorer 7.x
      • Internet Explorer 8.x
      • Firefox 3 (seneste versjon)

      Mac OS

      • Safari (Apple) 5 (seneste versjon)

      Q: Hvordan kopierer og limer jeg inn tekst? Top
      A: Gjør slik:
      • Merke: Hold museknappen nede og dra musepekeren over teksten eller lenken du vil kopiere.
      • Kopiere: Nå som teksten er merket, holder du nede CTRL-tasten (CMD-tasten for Mac) og trykker på C.
      • Lime inn: Klikk med musen der du vil sette inn informasjonen, og trykk på CTRL + V (CMD + V for Mac).

      Q: Hvorfor virker ikke linken i e-postene jeg mottar fra dere? Top
      A: Undersøk om nettleseren din mottar hele linken vi har sendt. Hvis URL'en er for lang vil noen e-post lesere vise adressen på to linjer, og den andre linjen blir ikke sendt til nettleseren. Hvis dette er tilfelle, kopier (CTRL + C; CMD + C fo

      Q: Hva betyr denne feilen? Top
      A: Det er uunngåelig at du vil komme til å støte på feilmeldinger innimellom, når du surfer på Internett. Her er noen eksempler på de feilene det er mest sannsynlig at du vil støte på: Microsoft OLE for SQL server error- Oppstår når vårt databaseadministrasjonssystem som svarer på spørringer ikke fungerer korrekt. Dette kan hindre deg i å logge inn, eller å få tilgang til CV'er og søkeagenter. HTTP 404 File Not Found eller Page Cannot Be Displayed- Oppstår hvis det er en feil i forbindelsen mellom din nettleser og vår server, eller dersom URL-en ikke er skrevet inn riktig. Du kan ofte omgå feilen ved å klikke refresh/forny eller reload i verktøylinjen på nettleseren. HTTP 500 Internal Error- Oppstår når filen eller nettsiden ikke kan nåes på grunn av konfigurasjonsproblemer på serveren. Dette oppstår når serveren vår 'går ned.' CreateRecordset error '8004166a' Expecting Phrase- Oppstår når der er et ekstra tegn i kriteriene for et søkeordssøk. For eksempel, dersom du hadde et komma etter det siste søkeordet ditt vil denne feilen oppstå. For tips om søk med søkeord, klikk her.